Watervallen, walvissen en puffins

Vandaag staat alweer de zoveelste activiteit van deze vakantie op het programma. Husavik, in letterlijk alle reisboekjes beschreven als de whale-watching hoofdstad van Europa, ligt op meer dan een uur rijden van Akureyri (waar wij zitten) dus we moeten weer vroeg op.
Onderweg moeten we uiteraard ook nog stoppen bij een mooie waterval, waardoor we nog vroeger op moeten (pfffff).

Maargoed, als we na een uurtje rijden bij de Godafoss waterval aankomen hebben we daar zeker geen spijt van: de watervallen zijn super gaaf en over de rotsen kunnen we heel dichtbij komen. Nadat we (zoals altijd veel te veel) mooie foto’s gemaakt hebben, wat trouwens door de drukte nog helemaal niet zo makkelijk was (wie zei dat Noord-IJsland zo lekker rustig was….), rijden we weer verder.

We komen mooi op tijd in Husavik aan en drinken dus eerst nog even wat in het dorpje, en gaan daarna naar het walvistochtje. Het is inmiddels heel mooi weer geworden, en de zee is vlak dus deze keer blijft papa’s ontbijt gelukkig binnenboord ;-).
We varen eerst in de RIB (rigid inflatable boat, een soort supersnelle opblaasboot) naar Puffin Island. Vooraf werden we gewaarschuwd dat 95 % van de puffins al weg was, maar we zien er nog steeds duizenden! Echt een heel gaaf gezicht!
Nadat we de puffins uitgebreid bewonderd hebben varen we verder en gaan we op zoek naar de walvissen.

Opeens mindert de boot vaart. We kijken om ons heen, maar zien eerst niets. Een paar minuten laten zien we opeens water opspuiten: een walvis! De schipper doet meteen de motor weer aan en we zijn nog net op tijd op van heel dichtbij de bultrugwalvis te zien duiken, waarbij zijn staart heel gaaf boven het water uitkomt. Daarna zien we nog veel meer walvissen, vaak van super dichtbij en ze showen allemaal eerst uitgebreid hun staart aan ons voordat ze de diepte in verdwijnen!
Wat een gaaf walvistochtje!

Als we weer terug zijn in Husavik eten we eerst nog een pizza voordat we verder rijden richting een volgende mooie waterval. Het blijkt echter dat je om daar te komen een 4-wheel drive nodig hebt, en die hebben we niet… Balen maar het is niet anders. De waterval is wel te bereiken vanaf de andere kant dus overmorgen gaan we er alsnog naar toe.

We rijden daarna terug naar het huisje. In Akureyri stoppen we nog even, want volgens Joris hebben ze hier het lekkerste ijs van IJsland en dat moeten we natuurlijk even zelf proeven. En lekker was het zeker!

Morgen naar Myvatn.