Raften ...

Vanmorgen vroeg op, want we moeten al om 8.45 uur bij Bakaflot zijn om te gaan raften! Joris wilde dit heel graag!
Ze wachten al op ons als we aankomen en we kunnen onszelf dan ook gelijk in een warme wetsuit hijsen. Daarna gaan we met een busje naar het startpunt van het raften. We zijn alleen met ons vieren, dus dat is erg leuk! Wel een gids natuurlijk en nog iemand die meevaart in een wildwaterkano.
Daar waar we opstappen lijkt de rivier al best hard te stromen, dus dat belooft wat! Na de nodige (veiligheid)instructies gaan we op weg en het is erg gaaf! We gaan best hard en de omgeving is prachtig. We varen een groot deel door een kloof. Buiten een bijna continue stroomversnelling gaat het af en toe best heftig …. Leuk en net niet te spannend.
Na een tijdje stappen we even uit om warme chocolademelk te drinken … de gids pakt een setje met bekertjes en chocoladepoeder uit zijn tas en het warme water komt gewoon uit de grond … uit een bron! Superleuk en superlekker!
Daarna gaan we snel weer verder en even verderop vraagt de gids wie er van een hoge rots in het water wil springen … nou, dat willen Sander en Joris natuurlijk wel. Ik ben bang dat ik daarna de boot niet meer in kom ... en Norbert hoeft niet zo nodig, maar loopt mee de rots op om een filmpje te maken (naar later blijkt … foto’s … niet de goede stand op de go pro ).
Dit is supergaaf! Sander en Joris genieten en gaan nog een keer … het water is wel heel koud. We pikken de tweede keer Sander en Joris midden op de rivier op om weer verder te raften.
Het is echt superleuk … Sander en Joris mogen ook nog een keer gewoon over boord stappen om zich door de stroming mee te laten voeren … al na 2 of 3 minuten wordt het hen echter al te koud en ze komen gauw weer aan boord.
Dan zijn we er alweer … dit gaat veel te snel … we hadden nog wel langer gewild …
Na het raften rijden we door naar Akereyri, met een omweg over een schiereiland ten noorden van Varmahlid en Akureyri. Dit ritje valt een beetje tegen, maar ach we hebben toch genoeg tijd.
Het huisje heeft een prachtig uitzicht op een zijarm van het fjord en een hele mooie grote hottub op de veranda … hij moet alleen nog wel gevuld worden … even uitzoeken hoe dat moet … maar het lukt en het water is heerlijk!