Snaefellsness ... walvissen, watervallen en rotskusten.

Vroeg op vandaag want we willen naar Snaefellsness, een schiereiland dat ook wel Ijsland in het klein genoemd wordt. Het is prachtig weer, dus dat belooft veel goeds.
Als eerste stoppen we bij Gerduberg, een rij van basaltkolommen. Leuke stop, we klimmen omhoog naar de kolommen. Dan zie je pas echt hoe hoog ze zijn.
Daarna rijden we naar Ytritunga, een strandje waar vaak zeehonden te vinden zijn. Uiteraard een stop die we van Sander niet over mogen slaan . Het is een mooi strandje, waar we idd zeehonden zien. Ze liggen wel wat ver weg, maar met de verrekijker goed te zien. We lopen een stukje over het strand voor we verder rijden.
Bij Arnarstapi lopen we naar twee fantastische uitkijkpunten aan de kust. Aan de ene kant een natuurlijke arch in een rots en aan de andere kant hele mooie steile rotskusten. Je kunt hier ook helemaal langs de kust wandelen, maar daar hebben we geen tijd voor want we hebben voor vanmiddag een walvistochtje geboekt vanuit Olafsvik. We genieten nog wel even op het terras in de zon van een kopje koffie.
Op weg naar Olafsvik rijden we om de grote met sneeuw bedekte vulkaan, die je van ver al kunt zien liggen. We picknicken nog onderweg bij een ander uitkijkpunt, waar weer hele mooie rotsformaties in zee liggen.
Terwijl we langs de kust lopen schreeuwt Sander in een keer: “ Ik zie het spuiten van een walvis!” En ja hoor ik zie het ook en we zien de walvis ook duiken. Gaaf! We hebben al een walvis gezien voordat we het walvistoertje doen! Super!
In Olafsvik stappen we, nadat we ons in de warme veilige pakken hebben gehesen, op de boot om de zee op te gaan. Het weer is aan deze kant van het eiland een stuk slechter en de zee is nogal wild. Dat is wel jammer! Norbert voelt zich na een tijdje niet lekker, net als meer mensen trouwens …. De boot gaat behoorlijk heen en weer .
Na anderhalf uur varen zien we toch nog walvissen. Het zijn grienden, een kleine walvissoort …. Het is een hele grote groep bij elkaar … ze komen echt dicht bij de boot … in ieder geval niet voor niets ziek geworden ;-)
Toch zijn we (vooral Norbert en ik) blij als we weer terug in de haven zijn).
Op de weg terug naar ons huisje rijden we nog langs de beroemde Kirkjufell, het meest gefotografeerde stukje IJsland. Als we ernaar toe lopen snappen we waarom. De lucht is inmiddels weer strakblauw en wat een mooi plaatje is dit! De watervallen met de berg op de achtergrond… echt een perfect plaatje (zie de foto’s).
Na deze lange maar mooie dag stappen we nog even in onze hottub … heerlijk!