Warmwaterbron, watervallen en een gletsjer

Prima geslapen vannacht. Vandaag rijden we een stukje naar het noorden, naar Reykholt. Het is bewolkt vandaag en het waait hard, dus dikke truien en windjacks aan, maar het blijft gelukkig wel droog.
Het is rustig op de weg in Ijsland. Zodra we Reykjavik uit zijn is er weinig verkeer meer op de weg. We rijden eerst een groot stuk langs het water en zien gelijk hoe ongerept Ijsland is. Het is groen, heel groen, maar soms ook heel kaal met veel steen. We rijden langs mooie fjorden.
Op weg naar Reykholt komen we lange de warmste en grootste warmwaterbron van Europa, Deildartunghver. Het warme water wordt vanuit hier naar veel plaatsen (waaronder Reykjavik) in grote buizen vervoerd. We zien van ver al stoom uit de grond komen en gaan natuurlijk even kijken.
Pruttelende en stomende waterbronnen, die (zoals later blijkt overal in Ijsland waar warm water is, zelfs onder de douche) behoorlijk stinken naar zwavel. Indrukwekkend om te zien!
Er is ook een Spa bij gebouwd, waar je lekker kunt zwemmen en badderen. Wij laten deze nu voor wat ie is en rijden eerst verder.
Eerst zoeken we ons huisje op even voorbij Reykholt. Dit huisje is erg klein, dat wisten we, maar wel met een grote hottub op de veranda! Dus dat maakt veel goed. En tot grote vreugde van Sander en Joris is er ook een handbalveldje naast het huisje. Dus de bal wordt gelijk uit de auto gehaald en ondanks de koude harde wind moet er natuurlijk toch een balletje gegooid worden .
Als de jongens uitgegooid zijn besluiten we nog even naar de 10 kilometer verderop gelegen Hraunfoss en Barnafoss te rijden, twee mooie watervallen. Daar aangekomen blijkt in 1 keer dat we toch niet alleen in Ijsland zijn ;-), er staan aardig wat auto’s op de parkeerplaats.
Hraunfoss is een bijzondere waterval waar het water zo uit het lava lijkt te komen over een breedte van een paar honderd meter. Heel bijzonder! Het water komt in 1 keer tevoorschijn …
Het waait nog steeds hard en is koud, dus we genieten, nadat we de watervallen uitgebreid bewonderd hebben, van cappuccino en warme chocolademelk in het café bij de parkeerplaats …
We besluiten nog een stukje verder te rijden richting Husafell en de verderop gelegen gletsjer Langjokull. We kijken wel hoe ver we komen. Het blijkt een hele mooie rit, door een prachtig landschap en we komen steeds dichter bij de gletsjer. De weg eindigt waar de excursies naar de gletsjer beginnen, een maanlandschap, met de witte gletsjer daar direct boven. Heel gaaf!
’s Avonds nog even lekker in de hottub op de veranda!